Hverdagen hos koalabjørnene

Dagen begynder kl. 6.30 – 9

Der tilbydes morgenmad frem til kl. 7.30 (som oftest havregrød med frugtmos).  De mindste børn, der har brug for en formiddagslur lægges til at sove. Alle er mødt ind inden kl. 9. Vi samles og synger sammen, rim og remser eller læser en

bog sammen.


Kl. 9

Der serveres lidt frugt og brød inden dagens aktiviteter.

 

Kl. ca. 9.30 starter dagens aktiviteter. 

Det kan f.eks. være at:

Vi tager tøj på for at gå i haven og lege. Børnene klarer så meget af påklædningen selv, som de nu kan, resten får de hjælp til. Jeg lægger vægt på, at børnene får lige præcis den hjælp, som de har brug for, så de hele tiden udvikler sig og kan noget mere i morgen. Vi leger i sandkasse og laver sandkager med kaffe til. Vi cykler, rutcher, kører på scooter, spiller bold, løber på forhindringsbane. Vi vander og passer grøntsager og frugt i drivhuset. Vi mærker vejr og vind og årstidernes skiften. Udelivet med afvekslende terræn giver en særlig sansemotorisk stimulation.

 

eller

Vi laver rytmik. Klaver, trommer, rasleæg eller andet kommer frem, og vi spiller, synger, hopper, danser, triller, bevæger os som slanger, løver, fugle mm. Vi synger børnenes navne, og om det vi lige finder på. Fantasi, sansemotorik, sprog og musikalitet er i fokus.

 

eller

Vi går en tur i skoven, hvor vi finder snegle, biller, blade, kogler til juledekorationen eller andet. Måske møder vi en hest eller andre skovbørn. Natur og sansemotorik er i fokus.

 

eller

Vi spiller billedlotteri, hvor vi sætter ord på, når vi siger: ”Hvem har en bold”, ”Jeg har en bold” osv. Den sproglige udvikling, opmærksomhed og koncentration er i fokus.

 

eller

Vi tegner, maler, klipper eller er kreative med andre ting. Måske med julehemmeligheder, påskekyllinger til påske eller sår karse. Kreativitet, fantasi og opmærksomhed udvikles, når børnene fordyber sig i det, de selv finder på.

 

eller

Vi går tur i nærområdet – på legeplads ved grusgraven. Vi taler om alt, hvad vi ser. Natur, bevægelse og sprogudvikling er i fokus.

 

eller

Jeg fortæller historier vha. bøger, konkrete ting eller dramatiserer og spiller teater. Børnene deltager så meget de kan. Børnene vil tit gerne være med til at pege, fortælle og spørge. Børn lærer bedst sprog, når der samtales om historien, og de er aktive medfortællere.
Sprogudvikling, fantasi og bevægelse er i fokus.

  

eller

Vi tager toget til Hundested, Frederiksværk, Hillerød og prøver deres legepladser. Vi kan også finde på at tage ind og se sandskulpturen i Hundested om sommeren. Vi kigger på bådene og fiskene der er fanget af fiskerne. Vi kan gå ind og se slottet i Hillerød. Vi taler om hvad vi ser. Natur og bevægelse og sproglig udvikling er i fokus. Eller meget andet – jeg har masser af ideer.

 

Frokost mellem kl. 11 og 12

Vi dækker bord og laver frokost. Børnene hjælper til med det, de kan. Der serveres rugbrød med forskelligt pålæg og grønt eller varme måltider med kød/fisk, kartofler/pasta og grønt.  Vi sidder sammen ved bordet og spiser og taler om det, vi har lavet i dag. Der skal være god tid til at spise og blive mæt uden at blive forstyrret. Vi hører måske lidt stille musik, så der er roligt, mens vi spiser. 

 

Ca. 12

Børnene lægges til at sove. De mindste sover ude i barnevogn. De ældste sover inde.

 

Ca. kl. 14 og frem

Efterhånden som børnene vågner, får de eftermiddagsfrugt med lidt brød til. Derefter er der fri leg i stuen eller haven. Måske er der nogen, der vil høre musik mens vi danser eller laver gymnastik. Måske spiller vi selv musik, eller lægger puslespil eller bygger med klodser. Vi gør lige hvad humøret har lyst til.

 

Kl. 16.30 lukker min pasningsordning, kl. 15.30 om fredagen. 

Vi siger farvel og på gensyn inden da.

 

Ved at arbejde med disse ting i hverdagen, vil jeg kunne støtte det enkelte barn i dets udvikling af færdigheder og kompetencer. Det vil give barnet succesoplevelser og derved en tro på dem selv og egen kunnen (udvikling af selvværd og selvtillid).